Oddziały
w Zespole Szkół Specjalnych
w Głownie
Nasza placówka specjalizuje się w kształceniu dzieci i młodzieży
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jesteśmy zatem przygotowani do pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie
w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim
oraz ze współwystępującymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak:
autyzm, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia narządów zmysłu
czy zespoły genetyczne.
W skład
Zespołu Szkół Specjalnych
w Głownie wchodzą:
Przedszkole "Szafirek" - 2 oddziały
Oddziały dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
oraz z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Nasza oferta obejmuje:
- bezpłatny pobyt dziecka w przedszkolu,
- opiekę wykwalifikowanej kadry z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi
o szczególnych potrzebach rozwojowych, - zajęcia stymulujące rozwój dziecka:
-
zajęcia logopedyczne,
-
terapię behawioralną,
-
terapię metodą integracji sensorycznej,
-
hipoterapię,
-
zajęcia terapeutyczne,
-
zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
-
ćwiczenia rehabilitacyjne na pływalni i w grocie solnej,
-
kompleksową opiekę psychologiczno- pedagogiczną,
-
indywidualne wsparcie dla rodziców dziecka,
-
salę wyposażoną w pomoce i sprzęt dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka,
-
wyżywienie: 3 posiłki dziennie,
-
zajęcia specjalistyczne w okresie wakacyjnym.
Występ przedszkolaków podczas szkolnej wigilii.
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 5
-
Oddział rewalidacyjno-wychowawczy dla uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością,
-
Klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
-
Klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zespół rewalidacyjno-wychowawczy
Prowadzimy zespołowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu głębokim. Zajęcia zespołowe odbywają się w istniejącym przy ZSS w Głownie od 1999 r. Zespole Rewalidacyjno-Wychowawczym.
Zespół ten został powołany w odpowiedzi na potrzeby edukacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym oraz wieloraką niepełnosprawnością. Zgodnie z ustawą Zespół Rewalidacyjno-Wychowawczy obejmuje swoją opieką 2 - 4 uczniów. Zajęcia odbywają się przez 5 dni w tygodniu po 4 godziny dziennie.
Rewalidacja dotyczy takich obszarów jak: usprawnianie komunikacji, rozwijanie umiejętności społecznych, stymulacja polisensoryczna, usprawnianie ruchowe, rozwój zainteresowania otoczeniem, doskonalenie funkcji poznawczych. W ramach zajęć wychowawczych doskonalone są natomiast umiejętności samoobsługowe, społeczne oraz wykonuje się czynności pielęgnacyjne. Ze względu na bardzo ograniczone możliwości fizyczne uczniów, pracę wychowawcy wspiera opiekun.
Dobór treści rewalidacyjnych i wychowawczych jest oczywiście dostosowany do indywidualnych możliwości oraz potrzeb uczniów. A że potrzeby te i możliwości są często bardzo specyficzne, wychowawcy starają się poszukiwać takich form pracy, które będą dla podopiecznych jak najbardziej dostępne, aktywizujące sale i atrakcyjne.
Ważnym aspektem pracy w Zespole Rewalidacyjno-Wychowawczym jest odpowiednia organizacja otoczenia – tak by stymulowało wszystkie zmysły uczniów i dostarczało im wrażeń ruchowych, których sami nie są w stanie doświadczyć. Z tego względu dbamy o doposażenie pracowni w odpowiednie środki dydaktyczne – m.in. korzystamy ze szkolnego sprzętu SI, zorganizowaliśmy również kącik do pracy w ciemni. Nawiązujemy również współpracę z instytucjami na zewnątrz – np. z firmą rehabilitacyjną UNIMEDIPOL, która wykonuje zabiegi rehabilitacyjne dla uczniów zespołu oraz z Pływalnią Miejską w Brzezinach, gdzie uczniowie zespołu korzystają z basenu oraz groty solnej.
Dbamy również o to, aby uczniowie Zespołu Rewalidacyjno-Wychowawczego, mimo swoich głębokich deficytów rozwojowych i ograniczeń ruchowych, uczestniczyli we wszystkich imprezach ogólnoszkolnych oraz aby ich kontakt z uczniami szkoły był żywy i radosny.
Klasa 1 dla autystów.
Klasa 1-3.
Klasa 4-6 życia.
Klasa 4-6.
Szkoła Podstawowa na galowo.
Gimnazjum Specjalne Nr 3
Klasa 1-3.
Klasa 1-3A życia.
Klasa 1-3B życia.
-
Klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
-
Klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Klasa 2-3 PP.
Klasa 1-3 PP.
-
Klasy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Gotujemy smacznie i zdrowo.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Od 2014 r. kształcimy młodzież w Zasadniczej Szkole Zawodowej na kierunkach piekarz i cukiernik.
Od wielu lat w naszej ofercie edukacyjnej znajdują się również zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju obejmujące dzieci, które uzyskały opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. W ramach zajęć prowadzona jest praca z dzieckiem i jego rodziną w wymiarze 1 godzina w tygodniu. Planuje ją oraz realizuje zespół specjalistów w składzie: oligofrenopedagog, psycholog, logopeda. Zajęcia są realizowane od momentu stwierdzenia u dziecka zaburzenia w rozwoju, do czasu rozpoczęcia przez niego nauki w szkole podstawowej. Jeżeli wyrównane zostaną deficyty rozwojowe dziecko rozpoczyna naukę w szkole ogólnodostępnej. W sytuacji, gdy opóźnienie w rozwoju jest istotne, objęte zostaje ono kształceniem specjalnym. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju są prowadzone na terenie Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie od 2004 roku.
Poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi oferujemy również specjalistyczne zajęcia terapeutyczne, do których należą:
-
terapia logopedyczna z uwzględnieniem komunikacji alternatywnej,
-
terapia pedagogiczna,
-
terapia psychologiczna,
-
terapia behawioralna,
-
gimnastyka korekcyjna,
-
integracja sensoryczna,
-
stymulacja polisensoryczna,
-
ergoterapia,
-
arteterapia,
-
muzykoterapia,
-
hipoterapia.
Nasze dzieci na zajęciach dogoterapii.
Sylwia Rubacha, Monika Świąder.