SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA  2.0. na lata 2021-2025 Priorytet 3 w przedszkolu „Szafirek”

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU

ROZWOJU CZYTELNICTWA  2.0.

na lata 2021-2025 Priorytet 3 w przedszkolu „Szafirek”

przy Zespole Szkół Specjalnych w Głownie

Czas trwania projektu -  grudzień 2021 czerwiec 2022

 

logo 1

 

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Priorytetu 3.

Kwota przyznanego wsparcia: 1500.00 zł

Kwota wkładu własnego: 375.00 zł

Liczba zakupionych nowości czytelniczych: 93 szt

 

ksiki 1 1

ksiki 1 2

rega 3

 


1. Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek:

Pierwszym etapem realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa była diagnoza środowiska przedszkolnego oraz konsultacje z Miejską Biblioteką Publiczną w Głownie, w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Ponadto przy wyborze książek pomocna była analiza recenzji i blogów książkowych na portalach internetowych, jak również propozycje nauczycieli wychowawców przedszkola oraz rodziców. Uwzględniając przy tym, aby zakupione książki były w pełni dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.

Na początku września gotowa lista książek do zakupu, została przekazana do zaopiniowania Radzie Rodziców i  Miejskiej  Bibliotece Publicznej w Głownie.

Na początku roku szkolnego został odczytany „List otwarty do rodziców” na temat wpływu czytania na rozwój dzieci.

 

2. Podjęcie współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną:

W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Głownie wymieniono informację na temat planowanych zakupów, zasięgnięto informacji dotyczących  gromadzonych zbiorów.

Zorganizowano wyjścia do Miejskiej  Biblioteki Publicznej w Głownie w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci  oraz pokazania jak funkcjonują większe biblioteki. W przedszkolu „Szafirek zorganizowane zostało spotkanie z Panią Ewą Fijołek, kierownikiem biblioteki, podczas którego przedszkolaki wysłuchały czytanych przez nią opowiadań.

 

spotkanie z p Ew 4

wizyta w bib 5 bis

wizyta w bib 6 bis

 

 

 

 3. Działania promujące czytelnictwo:

 

- Spotkanie z autorem literatury dziecięcej – „Latające Babcie z Dziakiem”

spotkanie z autorem 7

spotkanie z autorem 8

 

- kąciki czytelnicze w każdej sali, aby mali czytelnicy miały możliwość łatwego dostępu do książek, tak aby w każdej chwili mogły je czytać i oglądać także w plenerze.

 

kcik czyteniczy9

kcik czytelniczy 10

 

- selfie z wybraną przez dzieci książeczką,

 

selfie 11

selfie 12

 

- kolorowe drzwi do świata bajek – dekorowanie drzwi wejściowych do każdej sali przedszkolnej,

 

drzwi do swiata bajek 13

drzwi 14 bis

 

 

- konkursy plastyczne – w ramach programu biblioteka szkolna przygotowała trzy konkursy: „Moja pierwsza zakładka do książki”, „Mój ulubiony bohater”, „Chcę się uczyć jak Franklin”. Prace konkursowe były wystawiane na tablicy w holu szkolnym, oraz na stronie internetowej szkoły. Za udział w konkursach dzieci otrzymały nagrody książkowe.

 

konkurs 15 bis 

 

konkurs 17

nagrody 18

nagrody 19

nagrody 20

 

konkurs 16 bis

 

4. Zajęcia edukacyjne „ Z książką poznaję świat”:

W każdej grupie przedszkolnej przeprowadzono zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem książek zakupionych w ramach projektu:

  • „Świąteczny czas”- głośne czytanie świątecznych opowiadań np. „Magia Świąt Boże Narodzenie na świecie”, „Święta zwyczaje i kolędy” - zajęcia miały na celu poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych, ukazanie piękna Świąt Bożego Narodzenia i wzmacnianie więzi rodzinnych.
  • „Zima z Puciem” – głośne czytanie serii opowiadań dla dzieci – np. „ Zabawy gestem i dźwiękiem”, „ Pucio mówi Dzień Dobry” – celem zajęć było rozwijanie umiejętności rozumienia mowy, wzbogacenie słownika dziecka o nazwy nowych obiektów i czynności rozwijanie umiejętności opowiadania.
  • „Zabawy z Kicią Kocią” – głośne czytanie kolejnej serii, która uczy dzieci prawidłowych zachowań.
  • „Wiosna z książką” głośne czytanie opowiadań o tematyce wiosennej,
  •  „Idzie wiosna, Wielkanoc Tuż Tuż…” słuchanie adiobooka - „Wiosna?, Wiosna!, mające na celu rozbudzanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody.
  • „Zabawy z książką – Przygody Franklina”- głośne czytanie serii opowiadań, zajęcia przeprowadzone w plenerze połączone z warsztatami plastycznymi.

 

zaj eduk21

zaj eduk 22

zajcia 23 bis

 

 

5. Zajęcia biblioteczne dla najmłodszych z bajkoterapii i biblioterapii:

Zajęcia były prowadzone cyklicznie w grupach. Wybrane bajki i opowiadania takie jak: ”Bajki Terapeutyczne”, które przedstawiają stresujące sytuacje, pomagają dzieciom przezwyciężać różnego rodzaju lęki, dają dziecku wsparcie i poczucie bezpieczeństwa,  rozbudzają ciekawość oraz wspierają ich rozwój.

Czytanie opowiadań do Teatrzyku „Kamishibai”: „O zajączku, który nie chciał się dzielić”, „Złość mówi dość” , „{Wielkanocny Zajączek”, „Brzydkie Kaczątko”

Przedszkolaki odwiedzały szkolną bibliotekę, rozwiązywały zagadki, wypożyczały książeczki uczestniczyły w pogadankach na temat przeczytanych książek.

 

zaj biblioeczne 24 1

 

zaj biblioeczne 24 2

 

 

6. Wnioski

Wybór i zakup książek do biblioteki, specjalnie dostosowanych dla dzieci z różnym dysfunkcjami, spowodował wyraźne i zauważalne zwiększenie zainteresowania zarówno książką jak i biblioteką.

Nowo zakupione książeczki to min. Książeczki 3D, z ruchomymi obrazkami, sensoryczne, zapachowe, Pop – up – otwierające klapki na stronach, karty książki do teatrzyku „Kamishibai”    są bardzo atrakcyjne dla dzieci. Cieszyły  się dużą popularnością i wzbogaciły księgozbiór o kolejne pozycje. Dostarczyły małym czytelnikom wielu radosnych emocji, wrażeń, rozbudziły ciekowość oraz zachęciły je do korzystania i odwiedzania szkolnej biblioteki. Rozmowy na temat przeczytanych bajek i opowiadań dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych, inspirują do nowych działań promujących czytelnictwo dają możliwość częstszego obcowania z książką.

Program otworzył możliwości do prowadzenia innowacyjnych działań w bibliotece i organizowania zajęć.  Prowadzenia zajęć w taki sposób aby czytanie było powodem do wspólnych zabaw, rozwiązywania problemów, wyzbywania się lęków i znalezienia odpowiedzi na nurtujące pytania młodego czytelnika.    

 

Bibliotekarka - Wioletta Kubiak