Pan Maciej Lisowski objął stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie w dniu 20 listopada 1998 r. Od tego dnia w sposób ciągły i niezwykle rzetelny dba o rozwój placówki zapewniając jednocześnie optymalny i wszechstronny rozwój ucznia o różnych potrzebach edukacyjnych, a także różnych predyspozycjach intelektualnych. Nieustająco wzbogaca bazę dydaktyczno–wychowawczą polepszając i doskonaląc warunki nauki dla uczniów i pracy dla wszystkich pracowników.
Potwierdzeniem bardzo dobrej i najwyższej jakości pracy dyrektora jest uzyskiwanie zawsze najwyższych ocen pracy zawodowej oraz szereg otrzymywanych nagród (nagroda Łódzkiego Kuratora Oświaty, nagroda Starosty Zgierskiego, nagroda Łódzkiego Stowarzyszenia Pomocy Szkole).
Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, Uniwersytetu Łódzkiego, Akademii Podlaskiej w Siedlcach oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Dyrektor Lisowski był inicjatorem powstania Stowarzyszenia "Pomoc Rodzinie" w Głownie, w którym pełni funkcję prezesa.
1) W zakresie pracy dydaktyczno -wychowawczej:
a) Pan dyrektor osiąga wyróżniające wyniki w nauczaniu potwierdzone najwyższymi lokatami uczniów między innymi w różnorodnych zawodach sportowych np. I miejsce ucznia w Wojewódzkich Mistrzostwach Tenisa Stołowego w Zgierzu, II miejsce w halowych Mistrzostwach Piłki Nożnej Szkół Specjalnych, I i II miejsca w Mistrzostwach Lekkoatletycznych w Stemplewie, itp. Wysokie lokaty uczniów szkoły kierowanej, zarządzanej i nadzorowanej przez p. Macieja Lisowskiego można zauważyć również w innych konkursach plastycznych, ekologicznych o zasięgu lokalnym i ponadlokalnym. Powyższe osiągnięcia znajdują odzwierciedlenie nie tylko w badaniu jakości pracy szkoły, ale są również niepowtarzalnymi przeżyciami dla naszych dzieci i przejawem maksymalnego ich dowartościowywania.
W pracy z dziećmi stosuje aktywizujące i twórcze metody. Prowadzi zajęcia wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej. Na zajęciach wychowania fizycznego oprócz realizacji programu wprowadza również wiele zabaw terapeutycznych, ćwiczeń relaksacyjnych oraz stosuje elementy kinezjologii edukacyjnej, a także elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne. Podczas lekcji gimnastyki korekcyjnej oprócz właściwej korekcji wad postawy ciała dzieci, korygowania skolioz, zniekształceń klatki piersiowej, płaskostopia, koślawości i szpotawości kolan, okrągłych pleców stosuje wiele gier i zabaw aktywizujących, wiele ćwiczeń oddechowych, a także organizuje typowo korekcyjne zajęcia na basenie. W kontaktach z wychowankami stara się tworzyć bezpieczną i twórczą atmosferę, sprzyjającą ich rozwojowi.
Wiele swojego czasu poświęca na zajęcia dodatkowe przygotowujące uczniów do zawodów sportowych. Systematycznie ćwiczy grę w piłkę nożną i tenis stołowy. Osiąga optymalne wyniki w pracy dydaktyczno – wychowawczo - opiekuńczej.
Ponadto p. Maciej Lisowski poszerzył system badań kompetencji i umiejętności uczniów oraz dokonuje stałej analizy powyższych badań, a także wykorzystuje wyniki egzaminów zewnętrznych do planowania dalszej pracy szkoły. Potrafi odpowiednio motywować uczniów i postrzegać ucznia jako aktywnego uczestnika procesu nauczania – uczenia się. W sposób ciągły dąży do opanowywania przez uczniów umiejętności poprzez praktyczne wykorzystywanie wiedzy. Sukcesywnie wzbogaca ofertę szkoły w zakresie kształcenia np. organizuje w miarę możliwości tematyczne zajęcia pozalekcyjne - koło plastyczne, koło turystyczno – krajoznawcze, koło sportowe, koło nauki majsterkowania, koło ekologiczne, koło muzyczne. W szkole dzięki zaangażowaniu dyrektora działają zespoły edukacyjno – terapeutycznych na poziomie każdego typu szkoły wchodzącej w skład Zespołu. W swojej pracy p. Maciej Lisowski uwzględnia indywidualną pracę z dzieckiem poprzez między innymi zwiększanie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. Jako jeden z pierwszych utworzył zespół rewalidacyjno – wychowawczy, wprowadził indywidualne zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz oddział dla dzieci autystycznych, a także poszerzył ofertę szkoły o szkołę przysposabiającą uczniów do pracy.
Przez wszystkie lata pracy na stanowisku dyrektora Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie utworzył wiele pozytywnych rozwiązań zapewniając najlepszą opiekę i wychowanie oraz różnorodną pomoc dla uczniów dzięki czemu w szkole panuje klimat wychowawczy sprzyjający harmonijnemu rozwojowi uczniów. Nieustannie w swojej pracy zwraca uwagę na umiejętności rozwiązywania problemów i radzenia sobie z agresją. W procesie wychowawczym zwraca szczególną uwagę na wychowanie oparte, na dialogu w relacjach uczeń – nauczyciel, a także na wychowanie patriotyczne poprzez m. in. uczestnictwo uczniów wraz z opiekunami, w imprezach okolicznościowych jak: Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja, Święto Niepodległości itp., a tym samym kultywowanie tradycji narodowych, regionalnych, miasta i szkoły. Szkoła stworzona przez dyrektora odgrywa bardzo istotną rolę wspomagającą w procesie wychowawczym dzięki stworzeniu w szkole środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia, w wymiarze ( w miarę możliwości ) intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
b) Dyrektor szkoły - p. Maciej Lisowski podejmuje szereg działań innowacyjnych w zakresie opracowywania autorskich programów nauczania oraz publikacji, a także wdrażania nowatorskich metod nauczania i wychowania. W szkole propagowane są nowoczesne metody nauczania i terapii, w tym metoda terapii integracji sensorycznej tzw. SI, której realizacja jest możliwa dzięki pozyskanym przez dyrektora z EFS-u dwóm pracowniom tj. pracowni polisensorycznej i pracowni integracji sensorycznej oraz ukończeniu przez niego stosownego kursu kwalifikacyjnego.
Stwarza warunki do tworzenia i wprowadzania innowacji pedagogicznych, czy też programów autorskich. Sam jest autorem programu socjoterapeutycznego, według którego pracuje grupa uczniów szkoły na świetlicy socjoterapeutycznej prowadzonej w szkole przez Stowarzyszenie „Pomoc Rodzinie ” w Głownie, którego jest prezesem. Dyrektor jest także współautorem programu nauczania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w Szkole Przysposabiającej do Pracy o profilu - pracownik gospodarstwa domowego. Ponadto jest pomysłodawcą
i realizatorem programu „ Samodzielni w dorosłość”, a także autorem i realizatorem programu „Aktywni – silniejsi, sprawniejsi” dotyczącego organizacji II Halowego Turnieju Piłki Nożnej Szkół Specjalnych o Puchar Burmistrza Głowna.
Aktualnie szkoła zarządzana przez dyrektora - Macieja Lisowskiego przystąpiła do innowacyjnego programu „ Pierwsza Pomoc Przedmedyczna dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych”, a sam dyrektor został wytypowany przez Kuratorium Oświaty w Łodzi i uczestniczy w kursie, który da mu możliwość prowadzenia tego typu zajęć w Zespole Szkół Specjalnych w Głownie.
c) Dyrektor Maciej Lisowski osiąga wyróżniające wyniki w nauczaniu potwierdzone zakwalifikowaniem uczniów do udziału w zawodach III stopnia (centralnych), udziałem uczniów w finałach konkursów, zawodów, przeglądów i festiwali wojewódzkich i ogólnopolskich. Dowodem może być między innymi I miejsce ucznia przygotowywanego przez dyrektora na Mistrzostwach Województwa Łódzkiego w Tenisie Stołowym w Zgierzu, I i II miejsce Mistrzostwach Lekkoatletycznych w Stemplewie itp.
Uczniowie szkoły zdobywają najwyższe miejsca również w innych konkursach np. plastycznych „Moja Bezpieczna Szkoła”, konkursach ekologicznych o charakterze lokalnym i innych, w których ze względu na niepełnosprawność mogą uczestniczyć.
d) Dyrektor szkoły posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniami uzdolnionymi oraz z uczniami mającymi trudności w nauce. Potwierdzeniem osiągnięć w pracy z uczniami uzdolnionymi są wysokie lokaty uczniów w zawodach sportowych, do których ich osobiście przygotowuje. Dowodem na osiągnięcia dyrektora w pracy z uczniami mającymi trudności w nauce jest m. in. fakt, że dzieci biorące udział w stworzonym przez niego wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka bardzo często trafiają później do szkół ogólnodostępnych, a nie specjalnych.
e) Maciej Lisowski - dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie
niejednokrotnie przygotowuje i wzorowo organizuje uroczystości oświatowe, kulturalne, sportowe, rekreacyjne i turystyczne o zasięgu gminnym, miejskim lub powiatowym. Jest inicjatorem i współorganizatorem wigilijnych spotkań z pracownikami szkoły, przedstawicielami Komitetu Rodzicielskiego, emerytowanymi pracownikami, przedstawicielami władz samorządowych i władzami Kuratorium. Podobne spotkania organizuje z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Jesienią organizuje corocznie Powiatowe Święto Pieczonego Ziemniaka, gromadzące całą społeczność szkolną i przedstawicieli władz różnego szczebla. Zorganizował bardzo dużą uroczystość z okazji jubileuszu 40 rocznicy powstania szkoły. Organizacja tej imprezy była możliwa dzięki staraniom Dyrektora i pozyskaniu przeze niego dodatkowych środków finansowych. Z tej okazji opracował wspólnie z radą pedagogiczną jubileuszowy folder zawierający : historię szkoły, wspomnienia byłych nauczycieli, spis kolejnych dyrektorów, całej kadry pedagogicznej, pracowników niepedagogicznych, ofertę edukacyjną placówki dotyczącą głównie oddziałów i wyposażenia, opis tzw. jednego roku z życia szkoły, organizowanych przez szkołę wakacji, sukcesów sportowych uczniów, profilaktyki i rekreacji w szkole, sztuki i wychowania oraz wręczonych medali dla przyjaciół szkoły. Całość jest opatrzona pięknymi zdjęciami oraz adresami mailowymi. Niejednokrotnie wzorowo organizował Ogólnopolskie Olimpiady Sportowe dla najmłodszych uczniów szkół specjalnych na terenie miasta Głowna oraz Aukcje Twórczości Plastycznej Dzieci Niepełnosprawnych.
Powyższe podejmowane przez dyrektora - Macieja Lisowskiego działania nie tylko przyczyniają się do kształtowania aktywnych postaw całej społeczności szkolnej na rzecz pielęgnowania i promowania przyjętych w szkole tradycji, ale także do kultywowania uroczystości również o charakterze regionalnym, ekologicznym, świątecznym i integrującym środowisko szkolne i rodzinne.
f) Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie osiąga wyróżniające wyniki w pracy resocjalizacyjnej z uczniami. Prowadzi szeroką działalność wychowawczą w szkole polegającą m. in. na organizowaniu wycieczek, udziału uczniów w spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach, spotkaniach itp. Rozszerzył pomoc psychologiczną i pedagogiczną w szkole dzięki m. in. wprowadzeniu dyżurów psychologa i pedagoga. Szkoła kierowana przez Macieja Lisowskiego zawsze aktywnie uczestniczy w akcjach promujących zdrowy styl życia, jak np. ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, miejskiej kampanii „Młodość - Radość - Trzeźwość”, spektaklach i seminariach profilaktycznych, imprezach sportowych w ramach „Sportowego Turnieju Miast i Gmin”, Ogólnopolskich Olimpiadach dla Dzieci Niepełnosprawnych „Sprawni Razem” , w realizacji programu „Program Ochrony Środowiska i Edukacji Ekologicznej”, wystawach organizowanych np. przez Towarzystwo Przyjaciół Miasta Głowna itp. Nieustannie wzbogaca ofertę i działalność pozalekcyjną szkoły np. funkcjonowanie na terenie szkoły świetlicy socjoterapeutycznej prowadzona przez Stowarzyszenie „Pomoc Rodzinie”, którego jest prezesem i dla, której przy jego współudziale powstał program socjoterapeutyczny, wyjazdy na basen, wycieczki turystyczno - krajoznawcze itp. Organizuje corocznie wyjazdowe turnusy rehabilitacyjne dla uczniów pozyskując na nie środki finansowe z różnorodnych źródeł. Wspiera rolę i aktywizuje działalność Samorządu Uczniowskiego działającego na terenie szkoły, którego przedstawiciele są również w Młodzieżowej Radzie Rady Miejskiej w Głownie. Zapewnia prawidłową opiekę medyczną na terenie szkoły (w szkole jest bardzo dobrze wyposażony gabinet dzięki pozyskanym przez Dyrektora nie tylko środkom ministerialnym, ale także od sponsorów). Doskonale zagospodarowuje czas wolny uczniom poprzez współpracę i współdziałanie z takimi instytucjami, jak: Miejski Ośrodek Kultury w Głownie, Towarzystwo Przyjaciół Miasta Głowna, Kluby Sportowe, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem i inne podmioty, którym los dziecka, a zwłaszcza niepełnosprawnego jest bliski.
2) w zakresie pracy opiekuńczej:
a) Dyrektor – Maciej Lisowski wyróżnia się w zapewnianiu pomocy i opieki uczniom będącym w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej, pochodzącym z rodzin ubogich lub patologicznych. Dyrektor organizuje w sposób ciągły pomoc materialną i dożywianie uczniów np. zbiórki odzieży, paczki świąteczne, turnusy rehabilitacyjne itp. Od wielu lat organizuje i inicjuje szereg różnorodnych akcji charytatywnych na rzecz dzieci. Do najważniejszych z nich należą:
- organizowanie aukcji twórczości plastycznych dzieci niepełnosprawnych ; pieniądze pozyskane na tych imprezach przeznaczone były na zakup sprzętu rehabilitacyjnego dla dzieci z głęboką wieloraką niepełnosprawnością,
- zorganizowanie aukcji internetowej dla chorej uczennicy Julii Malczewskiej ; pieniądze z tej aukcji przeznaczone zostały na opłacenie operacji dziecka oraz wysłanie i sfinansowanie jej pobytu w sanatorium,
- organizowanie zbiórki odzieży dla najuboższych dzieci,
- organizowanie funduszy na paczki świąteczne dla uczniów,
- zdobywanie środków finansowych na zakup ubrań i żywności dla dzieci ze świetlicy socjoterapeutycznej,
- pozyskiwanie środków finansowych na wyjazd dzieci ze szkoły, na turnusy rehabilitacyjne.
Skutecznie stara się, aby uczniowie szkoły potrzebujący wsparcia materialnego korzystali z akcji tzw. dożywiania dzieci i w jej ramach otrzymywały dofinansowanie lub refundację kosztów posiłków z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Pomaga, wnioskuje i wspiera również uczniów przy uzyskaniu stypendium szkolnego lub zasiłku szkolnego przyznawanego zarówno przez organy prowadzące, jak i inne instytucje np. dwie z uczennic otrzymały stypendium Łódzkiego Stowarzyszenia Pomocy Szkole, którego dyrektor jest również aktywnym członkiem.
Pozyskuje sprzymierzeńców wśród instytucji i osób indywidualnych, którzy zawsze służą pomocą rzeczową lub materialną, a konsekwencji dodatkowe środki finansowe dla potrzebujących i będących w trudnej sytuacji uczniów szkoły.
b) Dyrektor prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów patologii społecznej wśród dzieci i młodzieży, w szczególności narkomanii i alkoholizmu. Dokonuje stałej ewaluacji programu profilaktyki i programu wychowawczego szkoły, a także stale monitoruje ich realizację w poszczególnych oddziałach m.in. programu „Samodzielni w dorosłość” , „Żyje w zgodzie z naturą i samym sobą”. Organizuje w miarę możliwości zajęcia profilaktyczne w ramach realizacji założeń wczesnoszkolnej diagnozy logopedyczno – pedagogicznej poprzez wprowadzenie w klasach początkowych zajęć rozwijających funkcje mowy oraz realizację programu diagnostyczno- terapeutycznego. Stwarza warunki do różnego rodzaju działań prozdrowotnych poprzez m. in. wykonywanie na terenie szkoły corocznych badań pod kątem wad postawy, wad wymowy, a w konsekwencji prowadzenie zajęć specjalistycznych np. gimnastyki korekcyjnej. Na bieżąco współpracuje z różnorodnymi instytucjami, jak np. Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną (wspomagającą w diagnozie uczniów, mających szczególne trudności edukacyjne i wymagających szczególnej opieki), Stowarzyszeniem Klubu Abstynenckiego „ Krokus” , Gminnymi Komisjami Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Głowna, Gminy Głowno, Miasta - Gminy Stryków (dzięki ich wsparciu możliwy jest zakup różnorodnych programów profilaktycznych, czasopism, prowadzenie niektórych zajęć pozalekcyjnych), Policją itp. Organizuje „ Dni Otwarte Szkoły” podczas, których rodzice mają możliwość nie tylko poznania szkoły, ale również możliwość konsultacji indywidualnych, w tym z psychologiem i pedagogiem. Szkoła kierowana przez p. Macieja Lisowskiego zawsze aktywnie uczestniczy we wszystkich imprezach organizowanych na terenie miasta o charakterze profilaktycznym, czego dowodem są m. in. przyznawane szkole za aktywny udział nagrody.
c) Maciej Lisowski - dyrektor ZSS w Głownie doskonale organizuje udział szkoły w życiu społeczności lokalnej, rozwija formy współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego różnych szczebli i organizacjami pozarządowymi. Uczniowie szkoły zawsze uczestniczą wraz z opiekunami w imprezach okolicznościowych jak: Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja, Święto Niepodległości itp., wystawach organizowanych przez TPMG, spektaklach profilaktycznych i innych organizowanych przez MOK, zawodach sportowych organizowanych przez różne jednostki samorządu terytorialnego np. Powiat Zgierski, Miasto Głowno itp. Jednocześnie Dyrektor współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi np.
1) Dalszy rozwój bazy dydaktycznej szkoły między innymi pozyskanie nowej pracowni komputerowej.
2) Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i zapewnienie im możliwości korzystania z doradztwa metodycznego, różnorodnych szkoleń zarówno organizowanych przeze mnie na terenie szkoły jak i poza, a także wspieranie ich rozwoju zawodowego.
3) Zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole poprzez stały przegląd budynku i jego otoczenia pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy, a także ich modernizacji oraz remontów.
Powyższe działania opiekuńczo – wychowawcze będące kontynuacją mojej pracy i podejmowanych inicjatyw, bądź nowymi pomysłami do realizacji na ternie placówki, przy jednoczesnym respektowaniu praw ucznia, z pewnością przyniosą jeszcze bardziej wymierne efekty wychowawcze i zapewnią zwiększoną opiekę.