Lekcje otwarte
Dyrektor ZSS Maciej Lisowski
cykliczne prowadzi otwarte lekcje wychowania fizycznego
dla nauczycieli naszej szkoły.
Na zdjęciach uczniowie w trakcie nauki i wykonywania
skoku rozkrocznego przez kozła.
Na zdjęciach poniżej uczniowie doskonalą odbicia
sposobem górnym i dolnym.
PLAN METODYCZNY W UJĘCIU CZYNNOŚCIOWYM
Prowadzący: Maciej Lisowski – Dyrektor ZSS w Głownie
Data: 28.03.2018
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Klasa: IIIG chłopcy
Temat: PS – doskonalimy odbicia sposobem górnym i dolnym
Czas trwania zajęć: 45 minut
Zadania szczegółowe lekcji w zakresie:
Umiejętności:
- uczeń potrafi wykonać odbicie sposobem górnym i dolnym
- uczeń potrafi wykonać ćwiczenia kształtujące mięśnie ramion
- uczeń potrafi przyjąć prawidłową postawę siatkarską
Wiadomości:
- uczeń zna podstawowe zasady gry w piłkę siatkową
- uczeń zna zasady ułożenia ramion do poszczególnych odbić
- uczeń wie jak poprawnie wykonać ćwiczenia rozciągające
mięśnie kończyn dolnych
Sprawności motorycznej:
- uczeń poprawia koordynację wzrokowo-ruchową
- uczeń poprawia dokładność podań
- uczeń poprawia swoją skoczność
Usamodzielnienie:
- uczeń potrafi ocenić swoją sprawność na tle klasy
- uczeń przestrzega zasad wykonywania ćwiczeń
Metody pracy:
- pogadanka
- metoda zadaniowa-ścisła
-metoda zabawowo-klasyczna
Formy pracy:
- frontalna
- szereg
- pary
Środki dydaktyczne: piłki, materace.
Część lekcji |
Czynności Nauczyciela |
Czynności uczniów |
Dozowanie |
Uwagi org-met. |
||
docelowe |
szczegółowe |
czas |
l.p. |
|||
Część wstępna
|
-zarządza zbiórkę -wita uczniów
-sprawdza gotowość do zajęć -podaje temat i zadania lekcji
-podaje fabułę zabawy -daje znak do rozpoczęcia zabawy -czuwa nad prawidłowym przebiegiem i bezpieczeństwem
-kończy zabawę
|
-uczeń dyscyplinuje się -zapozna się z tematem i zadaniami lekcji
-pobudzi organizm do wysiłku
|
-uczniowie ustawiają się w szeregu -słuchają nauczyciela
-uczestniczą w zabawie „Berek ranny”. Uczniowie uciekają przed berkiem, gdy berek kogoś złapie dana osoba staje się bekiem i trzyma się za miejsce w które została dotknięta przez poprzedniego berka. |
2 min.
3 min.
|
|
-pogadanka
metoda zabawowo-klasyczna |
Część główna a)
Część główna b)
Część końcowa
|
-tłumaczy następujące po siebie ćwiczenia
- czuwa nad prawidłowym wykonywaniem ćwiczeń
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-koryguje błędy -kończy ćwiczenie
-tłumaczy ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-koryguje błędy -kończy ćwiczenie
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-czuwa nad bezpieczeństwem
-koryguje błędy
-sędziuje, liczy punkty
-tłumaczy kolejne ćwiczenie
-czuwa nad prawidłowym wykonaniem
-koryguje błędy
-Zarządza zbiórkę
-omawia lekcję, wyróżnia najlepszych
-żegna klasę |
- ucz. kształtuje cechy motoryczne przez ćwiczenia
-wzmocni m. ramion
-j.w. -wzmocni m. nóg
- rozciągnie staw barkowy
- rozciągnie staw barkowy
-doskonali koordynację ruchową -doskonali koordynację ruchową -doskonali koordynację ruchową
-doskonali poruszanie się po boisku -doskonali blok
doskonali poruszanie się po boisku -doskonali blok
-doskonali elementy techniczne w rozgrzewce
-wzmocni m. tułowia
-wzmocni m. tułowia
-wzmocni m. tułowia -rozciągnie m. nóg -rozciągnie m. nóg
-rozciągnie m. nóg
-rozciągnie m. nóg
-rozgrzeje stawy
-dogrzeje staw barkowy, poprawi czucie piłki
-doskonali odbicia sp. górnym
-doskonali odbicia sp. dolnym
- doskonali odbicia sp. górnym
-doskonali odbicia sp. dolnym
-doskonali odbicia sp. górnym
-doskonali odbicia sp. dolnym
-doskonali odbicia sp. górnym i dolnym
-doskonali zagrywkę
-doskonali umiejętności odbić w grze
-uspokoi organizm
-ucz. dyscyplinuje się |
Ćwiczenia w biegu po obwodzie boiska: * krążenia ramion oburącz w przód * j.w. w tył *krążenie naprzemianstronne w przód * j.w. w tył * skip A *skip C
Ćwiczenia po przekątnej boiska:
* wymachy prawą/lewą ręką w przód * wymachy prawą/lewą ręką w bok *podskoki na lewej/prawej nodze *bieg krokiem odst-dost *bieg krokiem skrzyżnym *bieg tyłem *bieg tyłem z obrotem
Ćwiczenia na połowie boiska (do siatki):
-od linii końcowej wyk. skip A, po szerokości boiska krok odst-dost, następnie skip A, co krok ucz. wyk. wyskok do bloku
-j.w. skip C i bieg kr. skrzyżnym
- wyk. skip A i wyskok do bloku co krok
-j.w. skip C
- ucz. ust. parami na linii końcowej wyk: - 3 wyskoki obunóż, pad w przód, dobieg do siatki, zbicie, powrót -ust.w miejscu na ob. koła : *skłon tł. w przód z pogłębieniem *j.w. w tył -skręty tł. w p. i l. stronę *skrętoskłony do nogi p. i l. *półprzysiad na nodze l. i p. *wypad z pogłębieniem p/l nogi w przód *siad pr. skłon tł. z pogłębieniem *j.w. w siadzie rozkrocznym *kr. nadgarstków i stawów skokowych
- słuchają nauczyciela
-ucz. ustawienie w parach, piłka na parę: *rzuty do partnera -oburącz zza głowy -j.w. z kozłem i skłonem -jednorącz
Ćwiczenie 1: *(1) narzuca piłkę (2) wyk odbicie sposobem górnym. zmiana w parach.
Ćwiczenie 2: *j.w. odbicie sposobem dolnym
Ćwiczenie 3: *(1) odbija piłkę od parkietu, nast. odbicie do (2) sposobem górnym. Zmiana w parach.
Ćwiczenie 4: *j.w. odbicie sposobem dolnym.
Ćwiczenie 5: * wyk. odbicia sposobem górnym w klęku na materacu.
Ćwiczenie 6: *j.w. sposobem dolnym w klęku na materacu.
Ćwiczenie 7: * (1) wyk. odbicia sposobem górnym, (2) dolnym w klęku. Zmiana w parach.
Ćwiczenie 8: -ucz. ustawieni na linach końcowych boiska: na gwizdek wyk. serwis dowolnym sposobem górnym do partnera po przeciwnej str. sali
-słuchają nauczyciela *ucz. wykonują ćwiczenia oddechowe polegające na wykonaniu 10 powolnych skłonów z głębokim wdechem i powolnym wydechem.
-ustawiają się w szeregu
-słuchają nauczyciela
-żegnają nauczyciela |
10 min.
.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
2 min.
5 min.
2 min.
3 min.
|
x8
x8 x8
x8
x10
x10
x10 x10
x10 x5 x5 x5 x5 x10
|
metoda Zadaniowa-ścisła
-metoda zadaniowa ścisła
metoda zadaniowa –ścisła
metoda zadaniowa –ścisła
metoda zadaniowa –ścisła
metoda zadaniowa-ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
metoda zadaniowa - ścisła
-pogadanka |